بانک انواع مقالات دانشجویی

دانلود بانک انواع مقالات دانشجویی

بانک انواع مقالات دانشجویی

دانلود بانک انواع مقالات دانشجویی

مکانیابی محل بهینه احداث مراکز درمانی با توجه به خطر زلزله

مکانیابی محل بهینه احداث مراکز درمانی با توجه به خطر زلزله


ایستگاه های اورژانس و بهترین و نزدیکترین مسیر بین دو نقطه عرضه و تقاضای خدمات دارد به کمک این نوع فرایند نه تنها امکان تعیین بهترین و نزدیکترین مسیر بین چند نقطه و تعیین بهترین مکان ایستگاه های اورژانس فراهم می گردد. بلکه موجب کاهش هزینه های مالی و اجتماعی ، کاهش ترافیک درون شهری ، افزایش سرعت در امر امداد رسانی و غیره نیز می گردد و همچنین منجر به تهیه نقشه منطقه بندی و خدمات رسانی ایستگاه های اورژانس از وضعیت موجود به حالت بهینه خواهد گردید. 

چکیده:

ایجاد مراکز خدماتی جدید مستلزم صرف هزینه های زیاد میباشدو تعیین مکان بهینه این مراکز به نحوی که همه شهروندان از آن بهره مند شوند مهم است. به دلیل تعداد فراوان پارامترهای موثر بر تصمیم گیری و همینطور ناسازگاری برخی از آنها تصمیم گیرندگان برای انتخاب محل بهینه خدمات درگیر فرایند پیچیده ای هستند با توجه به افزایش جمعیت و رشد غیر اصولی شهرها از یک طرف و نیاز به دستری سریع بیمارستان در هنگام وقوع حوادث طبیعی و یا غیر طبیعی از سوی دیگر و از همه مهمتر رخدادهای طبیعی مانند زلزله ضرورت مکانیابی سریع بیمارستانها را بیش از پیش آشکار میشود. در این تحقیق سعی شده است مکان بهینه احداث مراکز درمانی در شهر مورد برسی قرار بگیرد. پارامترهای تراکم جمعیت، فاصله از راههای اصلی، کمترین فاصله از خیابانها ، کیفیت ساخت، کمترین تعداد طبقات، فاصله از گسل ها و فاصله از  مراکز امداد رسانی موجود مد نظر این مقاله بوده است. تمرکز جمعیت در شهرهای ایران که در دهه های اخیر به علت رشد جمعیت بوجود آمده است باعث شده که نیاز به خدمات شهری روز به روز بیشتر شود. یکی از مهمترین خدمات عمومی در سطح شهرها ، خدمات امداد رسانی نظیر مراکز درمانی و  اورژانس و بیمارستان میباشد. در خدمات رسانی شهری تنها افزایش تعداد مراکز خدماتی دلیل بر خدمات رسانی بهتر نمی باشد بلکه مکانیابی و محل قرارگیری و چیدمان این خدمات در سطح شهرها و توزیع بهینه این مراکز، تاثر بسزایی در نوع عملکرد، کیفیت خدمات رسانی و اثر پزیری آنها از جریان ترافیکی دارد. زلزله یکی از رخدادهای طبیعی در ایران است که صدمات زیادی به جامعه وارد کرده است، امداد رسانی سریع و به موقع به بخشهای آسیب دیده میتواند از بروز بسیاری از حوادث پس از زلزله و تلفات انسانی جلوگیری کند برای رسیدن به این منظور لازم است در تعیین محل احداث کاربری های درمانی میزان سازگاری آنها با خطرات زلزله در نظر گرفته شود و همچنین کاهش زمان تخصیص مصدومان زلزله به این مراکز لحاظ گردد این مقاله چارچوبی را برای تعیین محل بهینه احداث یک مرکز درمانی با توجه به میزان خرابیهای زلزله و دسترسی سریع تر مصدومان به این مرکز درمانی در آن توضیح داده میشود.

 

 

    فهرست مطالب :

مقدمه

اهداف تحقیق

بیان مساله

پیشینه تحقیق

ویژگی های منطقه مورد مطالعه

1-هدف پروژه

2-مراحل انجام پروژه

3-مکانیابی محل عوارض

3-1-تعین مکان محل بیمارستان ها

3-2-تعین مکان محل درمانگاه ها

3-3-تعین مکان محل اورژانس ها

3-4-تعین مکان محل آزمایشگاه ها

4-ایجاد نقشه رستری فاصله

4-1-فاصله از خیابان ها

4-2-فاصله از بیمارستان ها

4-3-فاصله از درمانگاه ها

4-4-فاصله از اورژانس ها

4-5-فاصله از آرمایشگاه ها

4-6-فاصله از گسل

5-کلاسه بندی مولفه ها

5-1-نقشه رستری بر اساس کیفیت

5-2-نقشه رستری بر اساس تعداد طبقات

5-3-نقشه رستری بر اساس جمعیت

5-4-کلاسه بندی تعداد طبقات

5-5-کلاسه بندی کیفیت ساخت

5-6-کلاسه بندی فاصله از خیابان ها

5-7-کلاسه بندی فاصله از ییمارستان ها

5-8-کلاسه بندی فاصله از درمانگاه ها

5-9-کلاسه بندی فاصله از اورژانس ها

5-10-کلاسه بندی فاصله از آزمایشگاه ها

5-11-کلاسه بندی جمعیت

5-12-کلاسه بندی فاصله از گسل

34  نهاییQuery-6

7-لایه نهایی

نتایج

نتیجه گیری

منابع و ماخذ

 


    فهرست تصاویر:

تصویر 1 منطقه مورد برسی

تصویر 2 وارد کردن کاربری ساختمان ها با توجه به کد

تصویر 3 تعیین مکان بیمارستان ها

تصویر 4 تعیین مکان درمانگاه ها

تصویر 5 تعیین مکان اورژانس ها

تصویر 6 تعیین مکان آزمایشگاه ها

تصویر 7 پنجره دستور Euclidean Distance 

تصویر 8 نقشه رستری فاصله از خیابان ها

تصویر 9 نقشه رستری فاصله بیمارستان ها

تصویر 10 نقشه رستری فاصله درمانگاه ها

تصویر 11 نقشه رستری فاصله اورژانس ها

تصویر 12 نقشه رستری فاصله آزمایشگاه ها

تصویر 13 نقشه رستری فاصله گسل ها

تصویر 14 پنجره دستور Feature To Raster 

تصویر 15 نقشه کلاسه بندی شده بر اساس کیفیت

تصویر 16 نقشه کلاسه بندی شده بر اساس تعداد طبقات

تصویر 17 نقشه کلاسه بندی شده بر اساس جمعیت

تصویر 18 پنجره دستور تغییر کلاسه بندی برای تعداد طبقات

تصویر 19 تغییر کلاسه بندی برای تعداد طبقات

تصویر 20 پنجره دستور تغییر کلاسه بندی برای کیفیت ساخت

تصویر 21 تغییر کلاسه بندی برای کیفیت ساخت

تصویر 22 پنجره تغیر کلاسه بندی برای فاصله از خیابان

تصویر 23 تغییر کلاسه بندی برای فاصله از خیابان

تصویر 24 پنجره تغییر کلاسه بندی برای فاصله از بیمارستان

تصویر 25 تغیر کلاسه بندی برای فاصله از بیمارستان

تصویر 26 پنجره تغییر کلاسه بندی برای فاصله از درمانگاه

تصویر 27 تغییر کلاسه بندی برای فاصله از درمانگاه

تصویر 28 پنجره تغییر کلاسه بندی برای فاصله از اورژانس

تصویر 29 تغییر کلاسه بندی برای فاصله از اورژانس

تصویر 30 پنجره تغییر کلاسه بندی برای آزمایشگاه

تصویر 31 تغییر کلاسه بندی برای آزمایشگاه

تصویر 32 پنجره تغییر کلاسه بندی برای جمعیت

تصویر 33 تغییر کلاسه بندی برای جمعیت

تصویر 34 پنجره تغییر کلاسه بندی برای فاصله از گسل

تصویر 35 تغییر کلاسه بندی برای فاصله از گسل

تصویر 36 جدول مقادیر وزن دهی

تصویر 37 پنجره دستور Raster Calculator 

تصویر 38 لایه نهایی

 


خلاصه:

دیدگاه اصلی در روش تحقیق این مقاله توصیفی و تحلیلی است ابزاری که برای چنین تحلیلی بکار گرفته می شود ابزار GIS است در سال های اخیر روشن شده است که روشهای بهره گیری از سیستمهای GIS درکنار کاربرد موثر داده های رقومی جدید ، قادر به بخشیدن حیات تازه ای در نظریه ای مدل سازی توسعه شهری در خط مشی های برنامه ریزی به شمار می آید. در اینجا برای هر یک از عوامل موثر در مکان یابی بهینه خدمات درمانی ( بیمارستان) لایه ای ویژه تهیه شده و با رویه هم گذاری لایه های مذکور بر اساس الگوها و ضوابط مشخص به تحلیل و برسی آنها پرداخته می شود و مکان یابی خدمات بهداشتی و درمانی (بیمارستان) در شهر صورت می پذیرد. اگر در احداث کاربری های مختلف میزان سازگاری زمین با کاربری واقع در آن با توجه به خطر زلزله دز نظر گرفته شود می تواند یکی از عوامل مهم در کاهش اثرات جبران زلزله باشد امداد رسانی سریع و به موقع به بخش آسیب دیده می تواند از بروز بسیاری از حوادث پس از زلزله و تلفات انسانی جلوگیری کند برای رسیدن به این منظور لازم است در تعیین محل احداث کاربری های درمانی میزان سازگاری آنها با خطرات زلزله در نظر گرفته شود و همچنین کاهش زمان تخصیص مصدومان زلزله به این مراکز لحاظ گردد. از مهم ترین کاربردهای GIS برای اورژانس و خدمات درمانی میتوان به مسافت سنجی  را از طریق سنجش میزان ترافیک معابر و انتخاب بهترین مسیر از لحاظ بار ترافیکی معابر و تعیین مکانهای بحرانی و پر خطر به منظور کمک رسانی سریع و یافتن بهترین مکان مرکز اورژانس و مسیر یابی به منظور امداد رسانی سریع در زمان بروز حوادث نام برد. در این مقاله سعی شده در دو فصل با توجه به سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) برای مکانیابی یک محیط فیزیکی با استفاده از پارامتر های فاصله از گسل های موجود، فاصله از خیابان های اصلی، فاصله از دیگر مراکز درمانی موجود، جمعیت منطقه و وزن دهی مناسب بهترین مکان برای احداث یک مرکز درمانی را مشخص کنیم.

 

 

 

 

 

فصل اول

 

 

 


مقدمه:

نخستین سال های قرن بیست و یکم با تحولات شگرفی در زندگی بشر همراه بوده است این تحولات در بستر جهانی شدن، اقتصاد، فرهنگ، روابط اجتماعی و زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده و بازتاب این روابط در جلوه های فضایی و به ویژه در شهرها متجلی ساخته است بدون تردید عمده ترین ویژگی این قرن گشوده شدن چشم اندازهای جدید است (رضویان، 1 ، 1381 )پیش بینی شده است که در سال 2025 بیش از  5 میلیارد نفر در نواحی شهری جهان زندگی خواهند کرد که 80 درصد در شهرهای کشورهای کمتر توسعه یافته ساکن خواهند شد و این امر نوعی چالش را برای برنامه ریزان و مدیران شهری در پی خواهد داشت ( مسر، 1382 ریال 82 ) جمعیت شهری ایران نیز در طی دهه های اخیر بخاطر دو عامل مهاجرت و رشد فزایند جمعیتی افزایش فراوانی یافته است این موج مهاجرت علاوه بر رشد جمعیت در داخل شهر باعث تغیراتی در ساختار و همچنین بافت شهر ها گردیده است به طوری که جمعیت مهاجر عمدتا در حاشیه ی شهر ها اسکان یافته اند و این امر باعث افت کارکرد های شهری شده است به گونه ای که عمدتا توان پاسخگویی به آنها را ندارند. انسان در طول تاریخ همواره با زلزله به عنوان یک بلای طبیعی روبرو بوده است و همواره زیان های اجتماعی و اقتصادی فراوانی را از آن متحمل شده است در دهه های اخیر هزاران نفر به دلیل بروز زلزله های شدید دچار صدمات جانی و مالی شده اند. در عصر حاضر یکی از پدیده های مهم و عمومی جهان افزایش جمعیت و به تبع آن رشد سریع شهر نشینی و توسعه ی کالبدی شهر هاست این مساله عموما همراه با گسترده ترین دخالت های نسنجیده انسانی در محیط های طبیعی از جمله ساخت و ساز های بی رویه انسان ها در حریم گسل ها، عدم وجود و بی توجهی به ضوابط و استاندارد های ساخت و ساز و بسیاری دیگر از عوامل موجب شده که تهدید بحرانهای حاصله از سوانح طبیعی به خصوص زلزله تشدید شده و بر اثر وقوع آن، بحرانهای زیادی در جامعه انسانی ایجاد شود لذا مدیریت صحیح این بحران برای کاهش اثرات بد آن بر جامعه ضروری است.

دانلود کامل مکانیابی محل بهینه احداث مراکز درمانی با توجه به خطر زلزله

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.